در باب چیستیِ «هنر اسلامى»
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
در دهههای اخیر، کسانی در بهدستدادن تعریفی از «هنر اسلامی» کوشیدهاند، اما ظاهراً این تلاشها به تعریف و تبیین روشنی از «هنر اسلامی» نینجامیده. مدّعای این مقاله این است که شاید باید چند گامی به عقب برداشت و پیش از تلاش در عرضهی تعریفی از «هنر اسلامی»، به تحلیل فلسفی این مفهوم پرداخت و با این روش معلوم کرد برای آنکه بتوانیم به نحوی توجیهپذیر از «هنر اسلامی» سخن به میان آوریم باید پیشتر در خصوص چه مسائل بنیادیتری موضعمان را روشن کنیم، مسائلی از این دست که: اساساً مراد از «هنر» در «هنر اسلامی» چیست؟ آیا «هنر» قابلیّتِ آن را دارد که بتوان صفتِ «اسلامی» را در مورد آن به کار بُرد؟ قائلبودن به «هنر اسلامى» چه تعریفى از هنر را اقتضاء میکند؟ «هنر اسلامی» چه ربطونسبتی با زیبایی دارد؟ هر تعریفی از هنر را نمیتوان مبنا قرار داد، چون هنر بر طبق برخی تلقّیها ممکن است با «اسلامیبودن» در تعارض افتد. نکتهی دیگر این است که «هنر اسلامی» لاجرم باید تکلیفش را با مفهوم زیبایی روشن سازد و مشخّصاً موضعش را به لحاظ وجودشناختی در باب زیبایی معلوم دارد: اینکه زیبایی کیفیّتِ عینی امور است یا کیفیّت ذهنیِ آنها؟ مسألهی خطیر در اینجا این است که، از سویی، پذیرفتن ذهنیبودن زیبایی با قائلبودن به زیبایی ذاتیِ خداوند در اسلام تعارض دارد و، از دیگرسو، پذیرفتن عینیبودن زیبایی در فلسفهی معاصر با مشکلات نظریای روبهروست. بنابراین داعیهدارِ «هنر اسلامی» باید بتواند از پسِ هر دو مسأله بربیاید. و سهدیگر اینکه، به لحاظ معناشناختی، هر موصوفی محدودیتهایی را در خصوص اوصاف احتمالیِ خود ایجاد میکند و بنابراین در کاربرد «اسلامی» در وصف «هنر» باید به چنین محدودیتهایی توجه کرد.
منابع مشابه
خوانشی در باب معاصریت در هنر
در تعریف واژهی معاصر، برخی تنها وجه امروزی بودن (درزمانی) را مورد نظر قرار داده و گروهی دیگر، با نگاهی فرازمانی، به تعریف آن در نسبت با اجتماع پرداختهاند. هدف از این پژوهش، رسیدن به پاسخی برای این پرسش بنیادی است که آیا دوره معاصر شامل بازه زمانی خاصی از هنر یک سرزمین، با تمامی آثار مربوط به آن دوره است و یا این واژه، تنها بر آثاری که با مصادیق آن همخوانی دارند، قابل اطلاق است؛ مصادیقی که گاه...
متن کاملهنر متعهد، سبک ساز زندگى اسلامى در اندیشه رهبرى
در دنیاى امروز، از ابزارهاى کارآمد و اثرگذار در پدیدارى و یا دگرسانى سبک زندگى مردم، بهرهگیرى از هنر و بهکارگیرى روشهاى هنرى است. در ایران، براى عینیت یافتن سبک زندگى اسلامى نیزبایسته است هنرمندان ما با ارزشهاى اصیل اسلامى آشنا باشند، تا بتوانند ابزار هنر را در تبیین و ترویج آن ارزشها به کار بگیرند. مقام معظم رهبرى، از شخصیتهاى متفکرى است که مطالعه اندیشههاى ایشان درباره هنر و چگونگى بهکارگ...
متن کاملتأملاتی در باب نسبت «حکمت هنراسلامی» و «فلسفه هنر اسلامی»
چکیده «حکمت هنر اسلامی» ترکیبی نسبتاً پرکاربرد، متداول و در عین حال مبهم است که با وجود مطالعات صورت گرفته پیرامون آن، هنوز معنای روشنی از آن در دست نیست. به دلیل وجود این ابهام در معنا، گاه «حکمت هنر اسلامی»، به رغم تمایز با «فلسفه هنر اسلامی»، معادل پنداشته میشود. از آنجا که بهکارگیری این دو ترکیب به جای یکدیگر، میتواند منشأ خطاهای فراوانی در پژوهشهای حوزه هنر اسلامی باشد، روشن نمودن مع...
متن کاملپوشیدگی هنر؛ مروری بر فلسفه و اخلاقیات امانوئل لویناس و آرای او در باب هنر
اگر خواسته باشیم با رویکرد به بحث قدیمی شکل و محتوا ، تفکر امانوئل لویناس را در باب ماهیت هنر صورت بندی کنیم، باید بگوییم که او به سمت هنری به غایت شکلگرا (فرمالیستی) جهتگیری میکند و بر مادیت تصویر پای می فشارد. در این مقاله تلاش بر این است تا با آرای فلسفی لویناس و نظریه هنر پر پیچ و خم و گاهی نامنسجم او همراه شویم و به شناسایی آن، که در واقع یکی از مهمترین و ابتداییترین توجیهات هنر مدرن ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 19 شماره پاییز و زمستان1396
صفحات 179- 203
تاریخ انتشار 2017-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023